Doświadczenia przyrodnicze na lekcji przyrody w klasie IV

Eksperyment “Chemiczne jojo”

          Do wykonania eksperymentu potrzebujemy: Sodę, ocet, olej, barwnik, dzbanek i pipetkę lub strzykawkę.

1.    Wlej ocet do szklanek, a następnie dodają do niego barwniki, jeśli nie macie barwników można dodać sok z buraków lub zabarwić ocet zanurzając w nim bibułę.

2.    Do dzbanka wsypujemy jedno opakowanie sody oczyszczonej, a następnie po ściance dzbanka delikatnie wlewamy olej.

3.    Teraz nabieramy zabarwiony ocet za pomocą łyżeczki lub strzykawki i stopniowo po kropelce mniejszej lub większej wkrapiamy ocet do dzbanka obserwując co się dzieje…

Wnioski:

Krople zabarwionego octu wpuszczone do dzbanka z olejem i sodą powoli opadają na dno. Osadzają się na powierzchni sody i tam następuje reakcja. W wyniku połączenia octu (kwasu) i sody (zasady) następuje wytworzenie się gazu – dwutlenku węgla (CO2), który otacza kropelki wpuszczonego octu, a te stają się przez to lżejsze i unoszą się do góry.

              Gdy nasze niebieskie i zielone kropelki wypłyną na powierzchnię oleju tam gaz ulatnia się, a cięższe krople z powrotem opadają na dno i reakcja się powtarza. Jeśli doświadczenie przeprowadzimy prawidłowo krople powinny wędrować od góry do dołu.

  

Gasnące świeczki

Do wykonania eksperymentu potrzebujemy: świeczkę, talerzyk, wodę , słoik.

1.      Świeczkę wkładamy do naczynia, do którego nalewamy wody i

zapalamy świeczkę.

2.       Przykrywamy świeczkę dużym szklanym słoikiem lub innym naczyniem. Po chwili świeczka gaśnie, a do szklanki nachodzi woda.

Wnioski:

Maleje więc ilość gazu i ciśnienie wewnątrz szklanki maleje, ale na początku nie tak szybko bowiem wzrasta temperatura powietrza. Woda z naczynia zostaje powoli zassana do wnętrza szklanki w celu wyrównania powstałej różnicy ciśnień wewnątrz i na zewnątrz szklanki. Po zgaszeniu świeczki maleje temperatura, co dodatkowo powoduje następny spadek ciśnienia. Woda wtedy gwałtownie pędzi w górę, aż do momentu gdy spadek ciśnienia wewnątrz szklanki zostanie wyrównany przez ciśnienie hydrostatyczne powstałego w niej słupa cieczy.

 

Doświadczenia przyrodnicze na lekcji przyrody w klasie IV